Erik Truffaz Quartet (Švýcarsko, Francie)

Erik Truffaz ((Švýcarsko, Francie)

Proč tento vynikající trumpetista patří k nejzásadnějším osobnostem současného jazzu kdysi vysvětlil slavný saxofonista Michael Brecker: “Pokračuje tam, kde Davis skončil. Věřte mi, ten chlapík je stejně nezbedně kurážný.“

Hudba letos třiapadesátiletého trumpetisty Truffaze nezná hranice ani meze; je otevřená novým zvukům a možnostem. Mísí jazz s elektronikou a hip hopem, drum´n´bass s reggae i popově vstřícné pasáže, používá nasamplované rockové kytary a nechává kolem sebe protékat ambientní opar.
Truffaz spolupracoval s rapery a celou řadou hudebníků z jiných kultur – tuniským hráčem na loutnu oud Anouarem Brahemem, indickou zpěvačkou Apurba Mukerje nebo s mexickým elektronikem Murcofem.

S osmdesátiletým francouzským pionýrem elektro-akustické hudby Pierre Henrym se dokázali ocitnout v hudebním prostoru, kam před nimi vstoupil jen málokdo a v superlativech byl skloňován Truffazům doprovod němých filmů legendárního japonského režiséra Yasujiro Ozu, kterého Wim Wenders považuje za svůj vzor.* „Nešlo o improvizaci, protože jsem musel sledovat děj, ale když jsem dohrál, cítil jsem v sobě strašně energie, kterou jsem pak dal do vlastních koncertů,“* říká Truffaz.

Podobnou zkušenost získal v uplynulých letech na společných koncertech s jazzovými velikány Breckerem, Jonem Hasselem, Joe Lovano nebo Paolo Fresu. „To jsou monstra a já z jejich síly žil třeba půl roku. Nejsem génius, ale inspirací od géniů nikdy nepohrdnu.“
Až příliš skromné na trumpetistu pokládaného za génia, jehož hudbu v magazínu Rolling Stone nazvali „jazzem se šťávou i duší a spoustou otevřeného prostoru“.

Se spoluhráči – Marcello Giuliani ( baskytara), Marc Erbetta (bicí) a Patrick Muller (klavír) – do své hudby stále víc přibírají silné ženské hlasy a Truffazovým kompozicím se tak dostává nových barev a impulsů. Na loňském albu El Tiempo de la Revolución (Čas revolucí) se po Sophii Hunger představila další vynikající švýcarská písničkářka Anna Aaron a podtrhla Truffazovo nové téma: doba malých i velkých revolucí. Zrod, láska a smrt jako filosofický boj za spravedlivější svět pod praporem umění.
V Truffazově případě bezkonkurenční svobodomyslné hudby.